Arriba el CriTeri d'agost, escrit furtivament a les cadires d'un cinema d'estiu, imaginat al "galliner" d'un autobús polsegós, publicat secretament des de l'ambient fantasmagòric d'una oficina desèrtica.
Arriba carregat de seccions apassionants i alhora clàssiques dins l'univers criterià. No us perdeu el segon episodi de la sèrie sobre John Ford a Letras de cine, les incursions de les Observacions Aleatòries dins del mon de la producció cinematogràfica o les reflexions del Batiscaf sobre nusos gordians i resolució de problemes. Tampoc no deixeu de provar l'amanida de quinoa amb alga wakame de La Cocinereta, i feu una breu parada a Senyàlia i Foto el camp.
Gaudiu de l'estiu els que ens llegiu des d'aquesta part de l'hemisferi, gaudiu de l'hivern els que ens llegiu des de més lluny, i sobretot guardeu-vos un foradet pels petits plaers quotidians, com prendre un gelat de torró, una xocolata calenta, o com llegir el CriTeri una tarda de diumenge.
Salut i CriTeri!!!
----------------------------------------------------------------------
Llega el CriTeri de agosto, escrito furtivamente en las sillas de un cine de verano, imaginado en el "gallinero" de un autobús polvoriento, publicado secretamente desde el ambiente fantasmagórico de una oficina desértica.
Llega cargado de secciones apasionantes a la vez que clásicas dentro del universo criteriano. No os perdáis el segundo episodio de la serie sobre John Ford en Letras de cine, las incursiones de las Observaciones Aleatorias en el mundo de la producción cinematográfica o las reflexiones del Batiscaf sobre nudos gordianos y resolución de problemas. Tampoco dejéis de probar la ensalada de quinoa con alga wakame de La Cocinereta, y haced una breve parada en Senyàlia y Foto el camp.
Disfrutad del verano los que nos leéis desde esta parte del hemisferio, disfrutad del invierno los que nos leéis desde más lejos, y sobretodo guardaos el tiempo necesario para los pequeños placeres cotidianos, como tomar un helado de turrón, un chocolate caliente, o como leer el CriTeri una tarde de domingo.
Salut i CriTeri!!!
d’agost 05, 2016
Cómo producir un cortometraje sin saber producir cortometrajes (2) – Preparando el rodaje
El mes
pasado presentamos cómo un indocumentado como quien suscribe puede acabar
enfrascado en la producción de un cortometraje y cómo son las fases iniciales
de preparación del guión literario y técnico, así como las localizaciones…este
mes, repasaré mis humildes vivencias en la siguiente fase:
Fase 3. Preparación del rodaje
Ésta es la parte que más trabajo
implica para el productor, ya que tiene la responsabilidad de asegurarse de que
Todos (con T mayúscula) los medios humanos, técnicos, materiales y logísticos
estarán cada día de rodaje, en el lugar, momento y disposición requeridas. Nuevamente,
el trabajo me ha servido para algo: la plantación de árboles en unas cuantas
decenas de hectáreas te enseñan que Murphy siempre está ahí, así que cada movimiento
de planificación, por pequeño que sea, debe ir acompañado de un plan de
contingencia por si sale mal para cuando salga mal. Y en un rodaje hay
muchas cosas que pueden salir mal, y de hecho salen.
Parte del equipo técnico imprescindible...
a) Los medios humanos
La primera foto
- Agafeu la primera foto (artística) que vau fer (i vau compartir, potser).
- Comenteu-la, refresqueu la memòria de perquè, com, quan la vau fer...
- Comenteu els errors que creieu que té.
- Penseu i comenteu les millores que li farieu a nivell estètic/conceptual.
- Repetiu la foto, feu-ne una nova versió, intentant mantenir l'essència al màxim.
- Penseu en la nova versió i en si ha millorat, si heu après, què heu après...
- Pujeu-la de nou i torneu-la a compartir fent referència a aquest exercici

Centauros del desierto (John Ford, 1956) - John Ford, el mejor cineasta de todos los tiempos (2)
John Ford, maestro de
maestros, porque su estilo fue inigualable, producto del sistema de estilo
clásico hollywoodiense, que él poco a poco, sin rubor, sino en pos del buen
sentido de la narración, modificará a su antojo, por la aportación de un sinfín
de nuevos hallazgos técnicos que muchas veces se atribuyen a otros pero que él fue
el primero en experimentar, y por la repetición de una y otra vez de los mismos
trasuntos o motivos que le hacía perfeccionar cada vez más su forma de
incorporarlos al discurrir de la narración.
En Ford encontramos al cineasta más puramente clasicista, Fort Apache (1948), como el cineasta que va a ir incorporando los primeros eslabones de la ruptura con ese purismo academicista: el surgimiento de la modernidad y el manierismo con filmes como Centauros del desierto o El hombre que mató a Liberty Valance (1962).
En Ford encontramos al cineasta más puramente clasicista, Fort Apache (1948), como el cineasta que va a ir incorporando los primeros eslabones de la ruptura con ese purismo academicista: el surgimiento de la modernidad y el manierismo con filmes como Centauros del desierto o El hombre que mató a Liberty Valance (1962).
Ensalada de quinoa con alga wakame
- Quinoa
- Alga wakame
- 1 pepino
Para el aliño:
- Zumo de 1/2 mandarina
- Zumo de 1/2 lima
- Salsa de soja
- Pimienta negra
- Aceite de oliva
- Sal
Teoria de nusos
La teoria de nusos és una part rellevant de la matemàtica. Definir què és un nus, com es quantifica la seva complexitat, algoritmes de resolució... tot plegat és ben atractiu per algú habituat a traslladar fets quotidians a equacions matemàtiques. Els mites i les faules referents als nusos són més aviat narracions enfocades a veure en els nusos la metàfora dels problemes. I desfer un nus és una metàfora de la resolució d'un problema. Resoldre un nus extremadament complicat és la metàfora de la resolució d'un problema extremadament complicat.
U. El mite més famós
El nus gordià és, sens dubte, el més famós. És un nus mític, de fet. I el mite té variants i detalls que per la seva banda també el compliquen: el mite del nus gordià és, en si mateix, un altre nus. Aquí esmentarem els fets més essencials, que són els únics que ens calen per a aquest Batiscaf.
Les futures generacions, en risc
Estem a temps d'aturar aquest llegat que estem deixant a les noves generacions, o ja han sigut marcades per a sempre?
1. Sevilla, una
vegada més
Els nostres
corresponsals a Sevilla (gràcies, M&I!) no donen a l’abast amb tant cartell mític…qui sap si és
més notable el comptar amb Leticia Sabater o el fet d’haver
plagiat-sense-plagiar el nom del musical…