El Caire, una primavera àrab de 360 graus

Aquests darrers mesos el Consultor Internacional ha anat sovint a el Caire, Egipte, i definitivament el magrib és un altre món. Culturalment Europa té molt més a prop Amèrica llatina que qualsevol dels països de la riba sud de la mediterrània. Si a aquestes diferències culturals se li afegeix la inestabilitat política i la falta de infraestructures bàsiques per la gran majoria de la població, les probabilitats de fracàs del projecte que està fent el consultor internacional a el Caire són altíssimes. 
El Consultor agafa un vol d’Egyptair a la terminal 2 de l’Aeroport de Madrid - Barajas (ara Adolfo Suárez... en fi). Abans d’enlairar-se i després de les pertinents explicacions de seguretat que les hostesses donen autòmatament, la pantalla mostra la pregària d’un imam que tots els passatgers de l’avió estan obligats a escoltar perquè els altaveus estan a mil. Estupefacció és la paraula que millor definiria la sensació dels passatgers de l’avió. És com si Alitalia abans d’enlairar-se passés una pregària d’en Francesc I o Iberia una de l’amic Rouco Varela. Per què no deixen que cadascú s’apiadi de la manera que cregui més convenient abans d’enlairar-se? Ja està la gent prou acollonada quan puja a un avió com per a que els vinguin a dir que al final depenen d’alguna protecció divina. El Consultor Internacional es quedaria més tranquil amb un vídeo en “realtime” del mecànic dient que ha revisat l’avió i que està tot en condicions optimes per encaminar-nos al nostre destí.

Després d’una mica més de quatre hores de vol el Consultor Internacional aterra al desèrtic aeroport del Caire. Sobrevolar el Caire és espectacular. El delta del Nil és una taca verda immensa motejada de poblets i carreteres. Quan el verd es converteix en una grossa línia verda de 15 quilòmetres d’ample que s’enfila cap al sud del continent fins a les muntanyes de la Lluna de Ptolomeu, es comença a percebre la megalòpolis del Caire, que ha ocupat tot el verd i com no en té prou s’està estenent com una taca d’oli cap al desert, infinit a ambdós costats del Nil.
Per motius de seguretat l’empresa del consultor internacional ha contractat a un enllaç que l’esperarà a l’aeroport del Caire, l’ajudarà a treure el visat i el conduirà fins a la furgoneta que el durà a l’hotel. Aquest personatge només serveix per saltar-se tota la cua que hi ha al control de passaports. El consultor internacional no sap com ni per què aquests enllaços esperen els seus clients abans del control fronterer. El consultor internacional li dona el passaport i els 25 euros que costa el visat i en qüestió d’un parell de minuts l’enllaç torna amb l’enganxina correctament col·locada al passaport. I ara ve el més bo: Amb total impunitat l’enllaç es salta la cua llarguíssima de persones que esperen pacientment per passar el control fronterer, li planta el passaport als nassos del policia de torn i entra sense complicacions ni cues a territori egipci. El consultor internacional guanya ben bé una hora.... i el preu del consultor és or!
L’objectiu del viatge és iniciar el projecte amb el Ministeri de Transport. Té confirmades dues reunions, una amb el soci local i una altra amb l’enginyer en cap del Ministeri. Doncs bé, després de quatre dies passejant per l’edifici ministerial el Consultor internacional i en Khaled, el soci local, no aconsegueixen reunir-se amb l’enginyer en cap ni amb cap dels seus col·laboradors. Ho proven un dia i un altre i un altre... El soci local es mou pel ministeri com si fos el funcionari més antic del cos. Coneix a tothom i saluda als pocs funcionaris que es creua pels passadissos, però de reunions ni una. El Consultor segueix al Khaled amunt i avall de l’edifici ministerial, un gran bloc gris, brut i buit. Allà no hi ha ningú treballant, és un edifici fantasma. El Consultor Internacional no sap si l’edifici està buit perquè després de la primavera àrab hi ha hagut molts canvis o perquè com el ministre està de viatge a la Xina (amb l’enginyer en cap), els funcionaris han aprofitat per agafar-se la setmana lliure. Sigui quina sigui la raó, al Consultor Internacional l’han fet viatjar a El Caire per perdre quatre dies.
Tancs a la plaça Tahrir, una imatge quotidiana
De la primavera àrab millor no parlar-ne. Després d’organitzar una revolta popular (amb suport occidental) per fer fora al dictador Mubarak es va aconseguir convocar, per primera vegada al país, unes eleccions democràtiques. Resulta que van guanyar els germans musulmans, un partit que portava anys en la clandestinitat prohibit pel règim de Mubarak. Els resultats electorals no van agradar a occident ni als egipcis benestants amb negocis importants a Europa, Orient o EEUU. Pocs mesos després de les eleccions l’exèrcit, garant de la llibertat, enderroca i empresona a en Morsi, el primer president electe de la història d’Egipte. L’exèrcit col·loca de President un ex-militar i de nou Egipte torna a estar governat per un dictador, com abans de la primavera àrab. Què han guanyat? Un any després del cop d’estat, en Morsi i 200 seguidors seus són condemnats a mort, un extrem al que no va gosar arribar Mubarak tot i prohibir el partit dels Germans Musulmans. Pocs dies després de l’anunci de la condemna a mort d’en Morsi, un cotxe bomba explota darrera de l’hotel on s’allotja el consultor internacional i mata al ministre de justícia. Egipte és un polvorí amb un futurs més gris que rosa. Amb aquest panorama, a qui li interessa un consorci metropolità per planificar i gestionar el transport?
Viatjar en taxi amb ulls de turista és una tortura. Un veu un munt de llocs on li agradaria parar, passejar i remenar, però l’agenda és l’agenda i el taxi accelera tot el que pot enmig del caos circulatori del Caire. Mirant per la finestra, el consultor internacional s’adona que el Caire és caòtic des del punt de vista del trànsit. Els conductors circulen per vies de tres i quatre carrils fent sonar els clàxons i canviant de carril contínuament, com si el carril del costat fos sempre

el més ràpid. I és mentida i precisament aquests canvis bruscos de carril són una de les causes del caos circulatori. Però ni ha més. A les grans avingudes es circula relativament bé, però els problemes arriben a les interseccions. Al Caire no hi ha semàfors i els pocs que hi ha, o estan apagats o els conductors els ignoren. No és pot gestionar una àrea metropolitana de gairebé 20 milions de persones sense semàfors.
Però encara hi ha més disbarats. Als anys 60 -70 les ciutats espanyoles van eliminar els tramvies que circulaven des de feia dècades per les ciutats. Es per tots reconegut que va ser un error històric. A El Caire, coneixedors de la problemàtica de mobilitat que tenen i conscients de que la solució no és més cotxes sinó més transport públic, estan asfaltant alguns trams de la decrèpita xarxa tramviària per a poder ampliar un carril de circulació. És més fàcil asfaltar que estructurar una concessió de transport públic.
Observant ràpidament tot el que passa a gran velocitat per davant de la finestra del taxi, el Consultor internacional percep una ciutat que a mesura que s’allunya del centre està més inacabada. És tradició aquí que els fills, quan es casen, es facin la casa damunt de la dels pares i per tant, les estructures de les edificacions semblen indicar que tot està per fer. A més a més, el Caire és una ciutat gris i polsosa. El riu Nil omple de vida una franja de terra de no més de 15 o 20 quilòmetres... una franja de verd que connecta el mediterrani amb el llac Victòria... però més enllà d’aquesta franja de vida, no hi ha res, només sorra, el desert. El Nil està lleugerament deprimit i per tant, quan el vent bufa, la sorra del desert cau lenta però insistentment sobre la ciutat i la pinta d’aquest color gris-groc trist.

Rolls Royce i Cadillacs
Des de la finestra del taxi el Consultor internacional observar els carrers dels diferents barris de la ciutat. Alguns són realment ostentosos enmig de la grisor de la ciutat. Tant ostentosos que semblen irreals. Darrera de l’hotel hi ha una casa de dues plantes que lluita constantment contra la pols per mantenir-se blanca. Els dos Rolls Royce que hi ha aparcats a la porta també guanyen la batalla a la sorra del desert i brillen immaculats. Pocs minuts de taxi més cap a l’oest, camí de Gizeh i una vegada creuat el Nil, les cases baixes han perdut la batalla a la pols. Ningú intenta pintar-les de blanc i enlloc de Rolls Royce hi ha mules que carreguen fruites, verdures o escombraries, que llençaran sense cap remordiment al petit canal que hi ha davant de les cases, a pocs metres de la única Meravella antiga que es manté dempeus al món: Les piràmides de Gizeh.

Share this:

Publica un comentari a l'entrada

 
Copyright © Revista CriTeri. Designed by OddThemes