El paper del Banc Mundial en el procés d'internacionalització de les empreses

Centre històric de Recife, Pernambuco. Brasil
Quan es parla de la internacionalització de les empreses poques vegades es fa referència al paper que juga el Banc Mundial (BM) en aquest procés. Si les empreses espanyoles s’han pogut internacionalitzar durant aquests anys de crisi econòmica en gran part ha estat possible al BM. Per què?

El BM és un organisme de les Nacions Unides creat l’any 1944 fruit dels acords de Bretton Woods. El seu objectiu fundacional és reduir la pobresa  mitjançant préstecs a baix interès o crèdits sense interès a països en vies de desenvolupament. Els països en vies de desenvolupament que reben un préstec o crèdit per a un projecte convoquen un concurs públic internacional per adjudicar els treballs, al qual només poden presentar-se les empreses dels països membres del BM. Si ets una empresa d’un país que no pertany al BM no pots participar dels concursos públics que tenen finançament del BM. En el fons és una manera que tenen els països occidentals (donants) de facilitar la internacionalització de les seves empreses. Si Espanya no fos un país donant del BM (amb una quota del 2,1% del total) aquí no parlaria d’internacionalització ningú i la situació durant aquests anys de crisis econòmica hagués estat, econòmica i socialment, bastant més catastròfica del que ha estat. Així doncs, el BM amb la seva política de préstecs i crèdits ha permès a les empreses espanyoles anar a buscar a fora el negoci que havien perdut a casa. En alguna altra ocasió parlarem de com les empreses s’han organitzat per a fer front a aquest nou repte internacional i qui ha acabat perdent i qui guanyant.
Tornant al paper del BM, són conegudes les crítiques al seu funcionament. A mi la idea de fiançar projectes per a millorar les condicions de vida dels habitants dels països en vies de desenvolupament no em sembla malament. Teòricament l’objectiu és irrefutable. Ara bé, personalment crec que el debat ha d’estar en el tipus de projectes que finança el BM i quin control pot fer-ne el propi banc, el país receptor i sobretot la població local afectada. Hi ha milers d’exemples de com de malament s’han gestionat alguns projectes i com de negatius han estat els impactes sobre la població i el medi ambient local. Problemes socials i urbans a Nigèria, problemes ambientals i socials al llac Victòria (Tanzània), desplaçats per projectes hidràulics a la Índia, empitjorament de les condicions del petit agricultor enfront de grans empreses agroalimentàries, normalment occidentals... i la llista podria ser molt llarga. Aquestes polítiques, moltes vegades errònies, podrien solucionar-se si es modifiquessin les estructures de govern i  decisió del BM, dominades actualment per països industrialitzats que no tenen la informació adequada sobre les realitats locals dels indrets on van a invertir. Aconseguir implantar projectes que impactin positivament en la població local ha de ser el repte del BM i això només s’aconseguirà si es deixa que la població receptora participi en la decisió de com s’inverteixen els fons.

Moltes vegades, des de Whasington (seu del banc), es dissenyen unes prioritats a mig termini que poc tenen a veure amb les necessitats reals de la població destinatària dels fons. A grans trets les prioritats del BM semblen encertades, però quan s’aterren en forma de projectes concrets aquests s’allunyen de la realitat del país receptor. Implantar una xarxa de carrils bici a les faveles d’algunes ciutats del Brasil és una il·luminació occidental. Està molt bé l’objectiu de reduir les emissions de CO2 al món però les faveles necessiten milers d’altres coses abans que carrils bici. Per posar un exemple....

Us adjunto alguns links interessants per als que vulgueu saber-ne més:



Share this:

Publica un comentari a l'entrada

 
Copyright © Revista CriTeri. Designed by OddThemes