Llibertat, de Zenos Frudakis |
Diuen
que les llibertats dels uns acaben on comencen les dels altres, és
una manera de dir que hom ha d’acceptar restriccions o ha de fer
concessions en la seva llibertat si vol viure en pau amb el seu
pròxim. Les llibertats individuals o col·lectives, de fet, es
trepitgen les unes a les altres, no és que hi hagi una delimitació
clara entre unes i altres, no, es superposen, interactuen, es
trepitgen, xoquen.
És
per això que, en una comunitat humana i política que pretengui
conviure pacíficament sense imposar cap servitud als seus membres,
es fa necessari pactar la creació, normalment mitjançant lleis,
d’un marc, no rígid sinó flexible, dins del qual hom pot actuar
lliurement amb l’acceptació o, com a mínim, la tolerància dels
altres.
No
existeix la regulació perfecta i no sempre hom tolera les
restriccions del millor bon humor, vull dir que sempre hi ha
escletxes o circumstàncies que poden fer trontollar l’edifici del
pacte, sempre hi ha estires i arronses potencialment conflictius que,
tot sovint, només es poden resoldre mitjançant el propi conflicte o
la ruptura, ja sigui per la rigidesa en les posicions d’ambdues
parts o d’una de les dues (dos no es barallen si un no vol, diuen,
però sovint el preu de no voler-ho és que et trepitgin).
El
millor per evitar el conflicte és que l’edifici del pacte sigui
flexible i sigui acceptat com a font d’arbitratge. Està
contraindicat per l’experiència que l’edifici, és a dir el marc
polític o jurídic, sigui injust, que menyspreï els membres de la
comunitat que governa i que sigui rígid, inapel·lable o intocable
com si es tractés d’una institució sagrada per damunt de la
voluntat dels membres de la comunitat, llavors el marc que hauria de
garantir el pacte esdevé part del conflicte i no l’àrbitre
legítim i necessari. En aquests casos la part que es considera
maltractada no té perquè mantenir un pacte que li va en contra.
Als
països amb una elevada sismicitat les regulacions urbanístiques i
edificatòries requereixen dels constructors que respectin una
normativa que vol que els materials emprats tinguin certa elasticitat
(en un terratrèmol prou intens el primer edifici que cau és aquell
els materials del qual, per causa de la seva rigidesa, no estaven ben
adaptats a l’impacte de les ones sísmiques, he viscut a Mèxic
D.F., he pogut experimentar personalment moviments de fins a 6’5
graus a l’escala de Richter, no és cap broma veure les ondulacions
de les parets en plena nit, com en un mal son, però és molt millor
veure-les ondulant-se que no pas esberlant-se...), així mateix ha
d’haver una mínima separació entre edificis perquè no xoquin
entre ells. I, malgrat tot, les normes de construcció no són una
garantia indefinida, sempre hi ha un terratrèmol més fort que tira
per terra qualsevol previsió.
Els
conflictes humans són inevitables però es poden evitar per endavant
o resoldre’s, amb més probabilitats de trobar una solució
acceptable per a totes les parts, si el règim polític o jurídic és
flexible i respecta l’àmbit de llibertat propi de totes les parts.
Si no pot fer aquest servei bàsic en una comunitat humana, llavors
ni serveix ni té autoritat legítima per a limitar les llibertats de
ningú.
Sintètic, meditat i al gra. Molt bé!
ResponElimina