Celebrem l'any nou fumant-nos un bon cigarro dièsel

Estenem any al CriTeri, carregats de bons propòsits, que podrem satisfer sense dubte si fem una parada a la secció de Running y Salud. També podeu deixar anar la vostra vesant més poètica llegint el Punt i Seguit i l’entrevista a Pol Fuentes a la secció Literspurnes.
Si preferiu fer la vista enrere, podeu treure el cap per la secció Desde la Meseta Castellana que aquest mes recuperem per conèixer la vida de Benigno de la Vega-Inclán. I si esteu buscant lectures més lleugeres, acosteu-vos a conèixer l’evolució de les cries humanes a les sempre jocoses Observaciones Aleatorias, i feu una ullada a la resta d’entrades del nostre primer número de 2017.
Mentrestant, a Madrid van ser notícia les restriccions de tràfic per intentar reduir els elevats nivells de contaminació, especialment d’òxid de nitrogen, registrats a la capital. Mesures semblants s’havien aplicat ja a altres ciutats europees, però s’havien evitat fins ara a Espanya tot i haver-se superat reiteradament els nivells permesos per la legislació europea, i malgrat les amenaces de multes milionàries per part de la Unió Europea. Fins ara, l’estratègia havia passat per sol·licitar pròrrogues per evitar les sancions, ignorant els greus problemes que aquestes emissions provoquen per la salut humana. Convé recordar que ja en 2012 l’Agència Internacional per la Investigació del Càncer (IARC), depenent de l’OMS, va classificar els òxids de nitrogen (NOX) com cancerígens comprovats, partícules que a les ciutats tenen la seva font principal en la combustió de motors dièsel.
Alerta, perquè l’escàndol de Volkswagen es només la punta del iceberg, i ja s’estan investigant actuacions similars de Renault, Fiat Chrysler, Peugeot, Ford i Mercedes.
Per tot això, resulta increïble que mentre als Estats Units s’està forçant Volkswagen a reparar els vehicles per adaptar-los a la normativa (o recomprar-los quan no sigui possible), a Europa estem encara mirant cap a altra banda, fins a l’extrem que la Unió Europea s’estigui plantejant multar a alguns països per la seva passivitat. De moment, l’únic moviment ha estat la introducció d’unes proves d’homologació en carretera a partir de setembre de 2017. A canvi, això sí, de permetre duplicar els nivells d’emissió contemplats a la norma Euro6, que hauria d’estar complint-se des de setembre de 2014. Tot un avenç.

Salut i CriTeri!!!





Estrenamos año en el CriTeri cargados de buenos propósitos, que podremos satisfacer sin duda si hacemos una parada en la sección de Running y Salud. También podéis dar rienda suelta a vuestro espíritu más poético leyendo el Punt i Seguit y la entrevista a Pol Fuentes en la sección Litespurnes.
Si preferís echar la vista atrás, os podéis asomar por la sección Desde la Meseta Castellana que este mes recuperamos para conocer la vida de Benigno de la Vega-Inclán. Y si andáis buscando lecturas más ligeras, acercaos a conocer la evolución de las crías humanas en las siempre jocosas Observaciones Aleatorias, y echad un ojo al resto de entradas de nuestro primer número de 2017.
Mientras tanto en Madrid eran noticia las restricciones de tráfico para tratar de reducir los altos niveles de contaminación, especialmente de óxido de nitrógeno, registrados en la capital. Medidas similares se habían aplicado ya en otras ciudades de Europa, pero se habían evitado hasta ahora en España pese a superarse repetidamente los niveles permitidos por la legislación Europea, y pese a las amenazas de multas millonarias por parte de la Unión Europea. Hasta ahora, la estrategia había sido solicitar prórrogas para evitar las sanciones, ignorando los graves problemas que estas emisiones provocan en la salud humana. Hay que recordar que ya en 2012 la Agencia Internacional para la Investigación del Cáncer (IARC), dependiente de la OMS, clasificó a los óxidos de nitrógeno (NOX) como cancerígenos probados, partículas que en las ciudades tienen su principal fuente en la combustión de motores diésel.
Ojo, que el escándalo de Volkswagen es sólo la punta del iceberg, y ya se están investigando actuaciones similares de Renault, Fiat Chrysler, Peugeot, Ford y Mercedes.
Por ello resulta asombroso que mientras en Estados Unidos se está forzando a Volkswagen a reparar los vehículos para adaptarlos a la normativa (o recomprarlos cuando no sea posible), en Europa estemos todavía mirando para otro lado, hasta el punto de que la Unión Europea se esté planteando multar a algunos países por su pasividad. De momento, el único movimiento ha sido la introducción unas pruebas de homologación en carretera a partir de septiembre de 2017. A cambio, eso sí, de permitir duplicar los niveles de emisión contemplados en la norma Euro6, que debía estar cumpliéndose desde septiembre de 2014. Todo un avance.


Salut i CriTeri!!!

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