Estenem
any al CriTeri, carregats de bons propòsits, que podrem satisfer
sense dubte si fem una parada a la secció de Running y Salud.
També podeu deixar anar la vostra vesant més poètica llegint el Punt i Seguit i
l’entrevista a Pol Fuentes a la secció Literspurnes.
Si
preferiu fer la vista enrere, podeu treure el cap per la secció
Desde la Meseta Castellana que aquest mes recuperem per conèixer la vida de Benigno de la Vega-Inclán.
I si esteu buscant lectures més lleugeres, acosteu-vos a conèixer l’evolució de les cries humanes a les sempre jocoses Observaciones Aleatorias,
i feu una ullada a la resta d’entrades del nostre primer número de 2017.
Fora de
l’univers CriTerià, aquest mes el grup Volkswagen arribava a un acord amb el govern dels Estats Units per pagar una multa rècord de 4.300 milions de dòlars
pel trucatge del sistema anticontaminació dels vehicles dièsel,
quantitat que es suma als 17.500 milions que Volkswagen destinarà a compensar als propietaris dels vehicles afectats en aquell país.
Mentrestant,
a Madrid van ser notícia les restriccions de tràfic per intentar
reduir els elevats nivells de contaminació, especialment d’òxid
de nitrogen, registrats a la capital. Mesures semblants s’havien
aplicat ja a altres ciutats europees,
però s’havien evitat fins ara a Espanya tot i haver-se superat
reiteradament els nivells permesos per la legislació europea, i
malgrat les amenaces de multes milionàries per part de la Unió
Europea.
Fins ara, l’estratègia havia passat per sol·licitar pròrrogues
per evitar les sancions,
ignorant els greus problemes que aquestes emissions provoquen per la
salut humana. Convé recordar que ja en 2012 l’Agència
Internacional per la Investigació del Càncer (IARC), depenent de
l’OMS, va classificar els òxids de nitrogen (NOX) com cancerígens comprovats, partícules que a les ciutats tenen la seva font
principal en la combustió de motors dièsel.
Alerta,
perquè l’escàndol de Volkswagen es només la punta del iceberg, i
ja s’estan investigant actuacions similars de Renault,
Fiat Chrysler,
Peugeot,
Ford i Mercedes.
Per tot
això, resulta increïble que mentre als Estats Units s’està
forçant Volkswagen a reparar els vehicles per adaptar-los a la
normativa (o recomprar-los quan no sigui possible), a Europa estem
encara mirant cap a altra banda, fins a l’extrem que la Unió
Europea s’estigui plantejant
multar a alguns països per la seva passivitat. De moment, l’únic
moviment ha estat la introducció d’unes proves d’homologació en carretera a partir de setembre de 2017. A canvi, això sí, de
permetre duplicar els nivells d’emissió contemplats a la norma
Euro6, que hauria d’estar complint-se des de setembre de 2014.
Tot un avenç.
Salut i CriTeri!!!
Estrenamos año en el CriTeri cargados de buenos propósitos, que podremos satisfacer sin duda si hacemos una parada en la sección de Running y Salud. También podéis dar rienda suelta a vuestro espíritu más poético leyendo el Punt i Seguit y la entrevista a Pol Fuentes en la sección Litespurnes.
Si preferís echar
la vista atrás, os podéis asomar por la sección Desde la Meseta Castellana
que este mes recuperamos para conocer la vida de Benigno de la Vega-Inclán.
Y si andáis buscando lecturas más ligeras, acercaos a conocer la evolución de las crías humanas en las siempre jocosas Observaciones Aleatorias,
y echad un ojo al resto de entradas de nuestro primer número de 2017.
Fuera del universo
CriTeriano, este mes el grupo Volkswagen llegaba a un acuerdo con el gobierno de los Estados Unidos para pagar una multa récord de 4.300 millones de dólares
por el trucaje del sistema anticontaminación en los vehículos
diésel, cantidad que se suma a los 17.500 millones que Volkswagen empleará en compensar a los propietarios de los vehículos afectados en ese país.
Mientras tanto en Madrid eran noticia las restricciones de tráfico para tratar de
reducir los altos niveles de contaminación, especialmente de óxido
de nitrógeno, registrados en la capital. Medidas similares se habían
aplicado ya en otras ciudades de Europa,
pero se habían evitado hasta ahora en España pese a superarse
repetidamente los niveles permitidos por la legislación Europea, y
pese a las amenazas de multas millonarias por parte de la Unión
Europea.
Hasta ahora, la estrategia había sido solicitar prórrogas para
evitar las sanciones,
ignorando los graves problemas que estas emisiones provocan en la
salud humana. Hay que recordar que ya en 2012 la Agencia
Internacional para la Investigación del Cáncer (IARC), dependiente
de la OMS, clasificó a los óxidos de nitrógeno (NOX) como
cancerígenos probados, partículas que en las ciudades tienen su
principal fuente en la combustión de motores diésel.
Ojo, que el
escándalo de Volkswagen es sólo la punta del iceberg, y ya se están
investigando actuaciones similares de Renault,
Fiat Chrysler,
Peugeot,
Ford y Mercedes.
Por ello resulta
asombroso que mientras en Estados Unidos se está forzando a
Volkswagen a reparar los vehículos para adaptarlos a la normativa (o
recomprarlos cuando no sea posible), en Europa estemos todavía
mirando para otro lado, hasta el punto de que la Unión Europea se
esté planteando
multar a algunos países por su pasividad. De momento, el único
movimiento ha sido la introducción unas pruebas de homologación en carretera a partir de septiembre de 2017. A cambio, eso sí, de
permitir duplicar los niveles de emisión contemplados en la norma
Euro6, que debía estar cumpliéndose desde septiembre de 2014.
Todo un avance.
Salut i CriTeri!!!
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