Rèflex o compacta?


www.abelpau.com
"Què em compro: una rèflex o una compacta?". Si em donéssin un euro per cada  vegada que m'han preguntat això (o "quina càmera em compro?") ja em podria comprar una càmera nova. I, de fet, tindria aquest dubte.


Com sempre, crec que ja està tot dit a internet i buscant "camara reflex o compacta" al google, teniu hores de lectura per a poder decidir si una o l'altra.

Per tant, no innovaré pas. Us explicaré el que m'afecta a mi a nivell tècnic i a nivell anecdòtic. No és tonteria pensar bé perquè volem una càmera o una altra i quina elecció ens portarà més alegries!

El resum per mi és que no hi ha una opció 100% satisfactòria. No sé de quin peu calçar, vaja.

El rollo tècnic
De forma ràpida, els contres de la reflex són: pesa més, abulta més, té objectius intercanviables (apart de més pes i bulto també implica que normalment o fas gran angular o fas zoom, però les dues coses alhora és més complicat) i és més cara, molt més cara.

Els pros: té millor qualitat en la imatge final i és més ràpida tan en enfocament com en disparar (per mi, essencial). També respon millor en condicions de llum difícils (alts contrastos, poca llum,...) i no apareix tan soroll digital.

Són comparables en: control dels paràmetres manuals (per exemple l'ús de la compensació d'exposició o el manual en l'elecció del temps/diafragma/ISO) i ús de RAW. Les compactes amb cara i ulls (per sobre dels 400€) disposen d'aquests dos elements essencials si es volen obtenir fotografies de forma controlada i amb una mica de qualitat. 

El rotllo anecdòtic
M'encanta la manera de subjectar i fer la foto d'una rèflex i el toc de xulo que ofereix. Odio fer fotos amb una compacta "a lo turista". Ho sento, no m'hi sento còmode. Em quedo amb la rèflex.

Surto del pis que hem llogat a NYC, la bossa a l'esquena, el cos i dos objectius. Al cap d'una hora ja em fa mal tot. Em faig gran i la devoció per la fotografia no evita que l'esquena es ressenteixi dels 3 o 4 kilos que hi porto en concepte de rèflex amb un 24-70 i un 70-200 (sèrie L, pesats). Em quedo amb la compacta, que pesa menys!

Surto del pis que hem llogat a NYC, la bossa a l'esquena, i la petita compacta. Al cap d'una hora estic com una rosa i no em fa mal res. Em faig gran i la devoció per la fotografia no evita que l'esquena es ressenteixi dels 3 o 4 kilos que podria portar si hagués afagat la rèflex que vaig agafar ahir. Em quedo amb la compacta, que pesa menys!

Comparo les fotos i, oh my god, m'encanta tot de la rèflex menys el pes. Tot i així la petita compacta no és tan dolenta si hi ha llum. Repeteixo: si hi ha llum. Em quedo amb la rèflex, que quan no hi ha llum no es veu tant el soroll digital odiós.

Surto del pis que hem llogat a NYC, la bossa a l'esquena, i la rèflex però amb l'objectiu més petit que tinc (un 50mm fixe, 1.8). Al cap d'una hora estic com una rosa i no em fa mal res. Em faig gran i la devoció per la fotografia no evita que l'esquena es ressenteixi dels 3 o 4 kilos que podria portar si hagués afagat la rèflex amb tots els objectius que vaig agafar abans d'ahir. Ostres, aquell detall que està dalt de l'edifici no el puc fotografiar amb aquest objectiu! Em quedo amb la compacta, que pesa menys i té més zoom!
Després anem a un concert, que bé, a primera fila, no tindré el problema del zoom i com que avui porto la rèflex amb el 50mm, no pot fallar res. Em quedo amb la rèflex, amb l'objectiu petit. A més, enfoca ràpid i puc fer la foto just en el moment que jo vull. Toca un paio que es mou bastant! Vull enfocar els ulls del cantant, sort que porto la rèflex perquè amb la compacta no puc escollir tan bé què enfoco! Em quedo amb la rèflex, de nou.

Quan arribo a casa i importo les fotografies al lightroom, malgrat tenir RAW a les dues càmeres, veig que la qualitat és 10 vegades superior a les fotos fetes amb la rèflex: més nitidesa en els detalls, millor enfocament, millor comportament a les fotos nocturnes, el zoom (quan he usat el 70-200) és espectacular... Aix, em quedo amb la rèflex...

Mama, ajuda'm!

PD: Per acabar una mica de safareig de les dues càmeres de les que he parlat.

La càmera compacta és una càmera d'una marca que no nombraré, lleugera, amb una funda prou comoda, i obertura màxima 1.8 (això ajuda en condicions de llum pobres), i com a pecualiaritat diré que amb una roda es pot accedir a diferents funcionalitats, fent-la més ràpida de manegar que si s'hagués d'anar a tot pels menñus (més incòmode):

La càmera rèflex consta d'un cos més dos objectius que pesen moltíssim però que tenen una qualitat excepcional i una rapidesa incomparables a la compacta.




PES: 810 grams (cos) + 805 grams (el 24-70) + 705 gramos (el 70-200) + altres tonteries que calen (parasol, bateries, targes, bossa) = més de 2 kilos i mig.


Detallets tècnics dels objectius: Un objectiu és per a grans angulars (paisatges, vistes més generals) i l'altre per a fer zoom (retrats primer pla i apropar els detalls, per exemple). Això provoca que o bé canviis constantment d'objectiu o bé et limitis un dia a fer unes fotos i l'altre dia a fer-ne unes altres. Hi ha objectius que tenen el rang útil per a fotos gran angular i zoom (tot en un) però no tenen la obertura de diafragma que aquestes ofereixen. L'obertura del diafragma és útil per quan falta llum i per a desenfocar el fons en certes circumstàncies.

Amén.

Abel. www.abelpau.com, fa 10 dies que sóc redactor d'aquesta revista però la revista té 10 anys!!!!!! FELICITATS!!

Share this:

4 comentaris :

  1. Quina foto més bona, on és? He estat una estona fins a descobrir que era una persona amb un cochet de nen

    Gran dilema!, jo gairebé sempre amb la reflex i un 24-85, objectiu gran zoom no tinc. La sensació de tirar fotos amb la reflex és inmillorable

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bones!!! La foto és a la botiga d'apple a NYC, al costat del Central Park. L'escala d'entrada és un lloc que dona per fer fotos!! Està bé la reflex que dius.... un cos que no pesi massa i un sol objectiu encara és suportable! Però has de renunciar a coses :)

      Elimina
  2. com m'agrada aquesta secció!

    jo també estic per la reflex amb un "tot terreny" (18-200)...tot i els dolors d'esquena!

    ResponElimina

 
Copyright © Revista CriTeri. Designed by OddThemes